| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
grimsson Helvild
Registreringsdatum: 10 mars 2006 Inlägg: 19
|
Postat: fre mar 10, 2006 21:31 Rubrik: Shamanism och urtänkande |
|
|
Hej alla paleointresserade,
I 25 års tid har jag studerat och praktiserat shamanism. Driver numera ett eget litet förlag, norrshaman, som ger ut skrifter i ämnet. Min övertygelse är att shamanismen är den paleolitiska andligheten (Zarzen som anser att shamanismen innebar ett steg bort från den paleolitiska andligheten är tyvärr ganska okunnig i ämnet). Jag har djupstuderat framför allt samisk, nordisk och navajo-andlighet.
Jag har så att säga gått en andlig väg in i paleohuset och först under det senaste året börjat med paleolitisk kost.
För många andra börjar det hela kanske med kosten för att sedan vidgas till ett samhälleligt och andligt intresse.
Hur som helst hänger allt detta intimt samman: kost-shamanism-filosofi-politisk vision.
Nu har jag gått med i detta forum och vill bara passa på att tipsa om de senaste skrifterna på norrshaman:
Att bita av ödets trådar - Ett shamanskt manifest. (Detta är ett försök att sammanfatta vad jag kallar urtänkande eller urfilosofi och vad andra kanske skulle kalla paleofilosofi och låta det hela mynna ut i en sorts politiskt-samhällelig paleo-vision)
Runmagi och shamanism 2.0 (gör en djupdykning i runmagin och dess samband med shamanismen)
Sejd 3.0 - En introduktion till shamanismen (ny upplaga färdigställs just nu, den innehåller ett nytt kapitel om kost och shamanism).
Mer info om dessa böcker finns på min hemsida www.norrshaman.net
På återhörande
jörgen i eriksson/grimsson |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gudmund Mossgrön

Registreringsdatum: 07 januari 2005 Inlägg: 299 Ort: Järna
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Sigrid Mossgrön

Registreringsdatum: 20 september 2005 Inlägg: 529 Ort: skogen
|
Postat: lör mar 11, 2006 15:52 Rubrik: |
|
|
Hej och varmt välkommen till forumet grimsson!  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
wide Mångalen

Registreringsdatum: 01 november 2005 Inlägg: 51 Ort: wide
|
Postat: lör mar 11, 2006 18:18 Rubrik: Erfarenheter |
|
|
Hej,
glad att ha dig med här. Jag är intresserad av shamanism men ställer
mig ganska kallsinnig till de new-age-varianter av shamanism som
är legio.
Att göra resor etc kan man åstadkomma med droger, detta är inte
shamanismens väsen. Jag tror att sann shamanism yttrar sig som
botande, blodstämning etc. Jag är norrifrån och har erfarnhet av detta
- även inom släkten- blev erbjuden en gång att lära mig detta (eftersom
jag hittar vatten ansåg den gamle att jag hade "kraften" som han uttryckte sig). Jag avböjde dock. Har sörjt detta hela mitt liv. Jag var mycket ung och oerfaren. Nu är han död. Det var 25 år sedan. Ingen av hans barn fick gåvan vidare.
Har kontakt med ännu en levande av den gamla sorten. Men har inte
direkt vågat fråga. Han talar inte om sin gåva och säger på det så typiska
sättet där uppe att "det int är nåt". |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
grimsson Helvild
|
Postat: lör mar 11, 2006 20:18 Rubrik: |
|
|
New Age har ryckt shamanismen ur sitt sammanhang, tagit några av dess metoder och förytligat hela företeelsen.
Det riktigt intressanta när det gäller urfilosofi och urtänkande hittar man bland de urfolk som finns kvar idag, t ex samer och navajoer. Shamanismen är en del av detta urtänkande.
Jag har rest en hel del i norra Norge och Sverige och letat upp verksamma botare. De är "the real thing" och jag har beskrivit ett antal sådana personer i mina böcker Samisk shamanism, Vandrare i två världar och Blodstämmare och handpåläggare.
Vore intressant att få höra mer om folkliga botare i bekantskapskretsen. Visst håller de ofta det mesta för sig själva men min erfarenhet är att en rak och öppen dialog om hela fenomenet och idéerna kring det är full möjlig |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Martin Administratör

Registreringsdatum: 24 mars 2004 Inlägg: 584 Ort: Göteborg
|
Postat: sön mar 12, 2006 10:46 Rubrik: |
|
|
Hej och välkommen!
Dina böcker låter mycket intressanta och när jag får tid kommer jag med största sannolikhet att läsa dem. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
wide Mångalen

|
Postat: sön mar 12, 2006 11:02 Rubrik: Berättelser |
|
|
Grimsson,
du har förstås rätt i att en rak och öppen dialog är det bästa. I sommar när jag åker upp ska jag försöka ta itu med detta.
Jag har en hel del jag skulle kunna berätta om mina släktingar och berättelser jag hört. En gammal släkting i Tornedalen (det är där jag har mina rötter) som fick ett par stenar av en noid och fick lära sig hur hon skulle hantera dem för att bota. Det hörde jag talas om för många år sedan. Nu har hon blivit senil och har väl glömt allt. Min egen mormor som man fruktade till viss del. En kollega till min pappa som bara slängde en blick på fruktansvärda skador (de var yrkeslärare och det kunde ibland hända olyckor med maskinerna) så slutade det blöda. Han som jag nämnde i mitt förra inlägg stämmer blod över telefon.
Jag har funderat mycket hur jag själv ska hitta tillbaka till dessa gåvor som det är belagt att det finns i vår släkt. Har du något råd att ge? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
grimsson Helvild
|
Postat: sön mar 12, 2006 20:10 Rubrik: |
|
|
Wide,
Det du berättar är typiskt för Tornedalen. Jag har ett antal liknande berättelser i Blodstämmare och handpåläggare. Finns någon av släktingarna med förmågan kvar i livet? Då är det bara att sätta igång och prata. Finns de inte i livet? Ja, då får man ta till shamanska metoder men det kan vi ta senare.
Det är fascinerande med den magiska folkliga läkekonsten, som att stoppa blod med en intensiv blick eller handpåläggning eller enbart mental koncentration. Det är en rest av paleolitikum som levt kvar in i industrisamhället. En gång hade alla människor dessa förmågor....
hälsar
grimsson |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
wide Mångalen

|
Postat: sön mar 12, 2006 23:38 Rubrik: Genuint heligt |
|
|
Ja, du, jag gläder mig verkligen över att ha fått kontakt med en sådan som du, som har stora insikter i detta. Du anar inte...
Tyvärr, är nästan alla mina gamla släktingar jag nämnde döda eller senila.
Den enda jag skulle kunna kontakta är han som stämmer blod via telefon. Jag får väl se om jag träffar honom i sommar. Men som jag nämnt så är han ovillig. Vill liksom inte "erkänna" sina gåvor. Och jag känner det som om jag kommer och tränger på och försöker "tafsa" något som är genuint heligt. Det är svårt. Det är därför jag så sörjer att jag en gång avvisade min kanske enda möjlighet att få tillgång till gåvan. Men jag inser också att om det som den mannen sa stämmer - då borde jag kunna hitta dit själv. Men i detta är jag helt ensam. Måste få tag i din bok du nämnde. Går den att beställa? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
grimsson Helvild
|
Postat: mån mar 13, 2006 1:09 Rubrik: |
|
|
Wide,
Det går bra att beställa via min hemsidan www.norrshaman.net. Du skrev också att du kunde hitta vatten. Om du redan har den förmågan kan du säkert flytta över denna intuitiva kunskap också till att stämma blod, ta bort ont och liknande skulle jag tro. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|